Παρασκευή 21 Μαΐου 2021

Ο αληθινός ηρωισμός και η εν χριστώ ελευθερία by Χαράλαμπος Τσαβδαρίδης

 



Η ελευθερία είναι μία εσωτερική απολύτρωση του ανθρώπου από το «εγώ», στη θέση του οποίου μπαίνει ο Θεός και ο κόσμος ολόκληρος. Αυτή η εσωτερική ελευθερία, η απολύτως πνευματική, είναι το μεγάλο παράδοξο του χριστιανικού ήθους, το οποίο φαίνεται στη ζωή των αγίων και των μαρτύρων. Κατά τις διώξεις, η εσωτερική ελευθερία υπό την πίεση και τον καταναγκασμό δεν εξουθενώνει το πρόσωπο, αλλά του προσφέρει τρομακτικές δυνάμεις όχι απλώς για αντοχή στο σωματικό πόνο, αλλά κυρίως για εκδήλωση αγάπης στους βασανιστές, οι οποίοι συχνά μεταλλάσσονται και διαδηλώνουν πίστη στο Θεό και αποδέχονται και οι ίδιοι το μαρτύριο.

Ιδού τι γράφεται στο μαρτύριο των αγίων Κάρπου, Παπύλου και Αγαθονίκης: «Όταν ο ανθύπατος είδε την υπερβάλλουσα υπομονή τους, διατάζει να καούν ζωντανοί. Όταν τους οδηγούσαν στο αμφιθέατρο, αυτοί έτρεχαν».

Όχι μόνο δέχονται ευχαρίστως να βασανιστούν, αλλά πολλές φορές εκδύονται ευχαρίστως τα ενδύματά τους, ξαπλώνουν μόνοι τους πάνω στο σταυρό, ανεβαίνουν στην πυρά ή προτείνουν τον αυχένα γυμνό στο τσεκούρι ή στο ξίφος του δημίου. Ένας κληρικός και διάσημος κοινωνικός εργάτης, ο Λαυρέντιος, ψήνεται σε μία σχάρα ζωντανός. Σε μία στιγμή λέει στο δικαστή το ηρωικό θύμα: «Αυτή η πλευρά του σώματός μου ψήθηκε αρκετά, τώρα γύρισε να ψηθεί και η άλλη». Τόση δύναμη ψυχής δεν είχε ξαναδεί ο αρχαίος κόσμος.

Στην Καρχηδόνα, σε μία σκοτεινή φυλακή βρέθηκε το αυτόγραφο ενός αγωνιστή, ο οποίος είχε βασανιστεί και επρόκειτο έπειτα από λίγο να μαρτυρήσει. Ιδού τι γράφει ο ομολογητής Λουκιανός: «Καταδικαστήκαμε κατά διαταγή του αυτοκράτορα Δέκιου να πεθάνουμε από πείνα και δίψα. Και μας έκλεισαν σε δύο κελλιά, χωρίς όμως η πείνα και η δίψα να φέρει κανένα αποτέλεσμα. Επί πλέον η ζέστη, η οποία μάς βασάνιζε ήταν τόση, ώστε κανείς δεν μπόρεσε να αντέξει. Τώρα είμαστε στο πλήρες φως». Στη συνέχεια ο ομολογητής αναφέρει τα ονόματα δεκαεπτά μαρτύρων, ανδρών και γυναικών, «οι οποίοι Θεού επιτρέποντος πέθαναν από πείνα στην φυλακή και των οποίων θα ακούσετε μετ’ ολίγον ότι είχαμε την τύχη».

Εδώ αποκαλύπτεται το στοιχείο του ηρωισμού ως έκφραση της ελευθερίας, το οποίο απορρίπτει και τις ζωτικές ανθρώπινες ανάγκες ή αμφισβητεί την κάθε εξωτερική αναγκαιότητα, ακόμα και αν αυτή λέγεται εξωτερική ελευθερία. Με μία τέτοια τοποθέτηση ο μάρτυρας θυσιάζει πάντα τη ζωή του για την πνευματική ελευθερία, αλλά ποτέ την πνευματική ελευθερία για τη ζωή. Την αντίφαση αυτή ίσως είναι δύσκολο να τη συλλάβει ο εμπειρικός άνθρωπος· για την ορθόδοξη όμως χριστιανική ηθική είναι μία βασική θέση, η βίωση της οποίας αποκαλύπτει ορθόδοξο ήθος.

Με την ελευθερία είναι συνδεδεμένη όχι τόσο η ζωή, όσο η πνευματική ποιότητα της ζωής, η αξία του ανθρώπινου προσώπου, η ψυχή. Αν χαθεί η πνευματική ποιότητα της ζωής, αν χαθεί η αξία του ανθρώπινου προσώπου, αν χαθεί η ψυχή, ποιο θα είναι το νόημα της ανθρώπινης υπάρξεως; Αυτό είναι το μεγάλο ερώτημα, το οποίο διαρκώς θέτει στον άνθρωπο η Εκκλησία επαναλαμβάνοντας τα λόγια του Κυρίου: «τι ωφελείται ο άνθρωπος, αν κερδίσει όλο τον κόσμο, αλλά ζημιωθεί την ψυχή του; Ή μήπως τι θα δώσει ο άνθρωπος ως αντάλλαγμα για την ψυχή του;» (Ματθ. ιστ’ 26).

Αρχιμ. Καλλίστρατου Λυράκη, Δούλος ή Ελεύθερος, σ. 78-80

Τα αδιέξοδά μας και ο Θεός by Χαράλαμπος Τσαβδαρίδης Αρχιμ.Χρυσόστομος Παπαδάκης • Οι Άγιοι και οι Πατέρες είπαν...

 



     Γιατί θα πρέπει όλα να περνάνε από την κνισάρα του μυαλού; Γιατί θα πρέπει να περιχαρακώνουμε μέσα σε πλαίσια της ανθρώπινης λογικής το Θεό, τις ενέργειές Του, τη χάρη Του; Γιατί θα πρέπει να σκανδαλιζόμαστε κάθε φορά που έχουμε πρόβλημα και απαιτούμε από το Θεό να το λύσει πάραυτα και όπως θέλουμε εμείς; Και γιατί θα πρέπει να αντιδρούμε με εσωτερικό θυμό αν δεν υπάρχει εκ μέρους του Θεού και των αγίων Του η άμεση ανταπόκριση που περιμένουμε;

 Θα πρέπει κάποτε να καταλάβουμε παρατηρώντας εμπειρικά τις διάφορες φάσεις της ζωής μας σε σχέση με το Θεό, ότι δεν μπορούμε εμείς να βάλουμε απαιτητικά ανθρώπινα μέτρα ενεργειών στο Θεό που είναι το ασύλληπτο Μυστήριο των Μυστηρίων. Πρέπει απλά και με πίστη να ζητούμε αυτό που θέλουμε κι ας είναι σωστό, αλλά με την ίδια πίστη θα πρέπει να αναμένουμε τη θετική ανταπόκριση ή την αρνητική ή την καθυστέρηση απαντήσεως ή τη διαφορετική απάντηση από αυτό που περιμένουμε. Πιστεύοντας στην αγάπη του Θεού δεν σκανδαλιζόμαστε. Αναμένοντας την απάντηση δεν αγωνιούμε. Δοξολογούμε δε μετά την όποια απάντηση ή και τη σιωπή. Δεν πρέπει να αμφισβητούμε ούτε την πανταχού παρουσία Του ούτε την Πρόνοιά Του για τον κάθε άνθρωπο χωριστά. Εκείνος γνωρίζει το συμφέρον μας, διότι γνωρίζει τα πάντα για μας και γνωρίζει το μέλλον μας. Και θέλει και ποθεί τη σωτηρία μας. «Πάντας ανθρώπους θέλει σωθήναι», αλλά «και εις επίγνωσιν αληθείας ελθείν». Η επίγνωση της αληθείας επεκτείνεται σε όλες τις πτυχές της μυστηριακής σχέσεώς μας μαζί Του. Και όσο προχωρεί κανείς σε επίγνωση, τόσο παραδίδεται θεληματικά και ευχάριστα και με απόλυτη εμπιστοσύνη στο θείο θέλημα.

     Η ζωή μας κατακλύζεται από πλήθος πολυειδών εμποδίων σε χίλια δυο πράγματα. Ασύμφορο είναι κάθε φορά να αγχωνόμαστε και να αγωνιούμε. Αυτό που βίωσαν οι Μυροφόρες γυναίκες πηγαίνοντας προς τον τάφο «ίνα αλείψωσι τον Ιησούν», ως πρόβλημα μεγάλο, δηλαδή το «τις αποκυλίσει ημίν τον λίθον εκ της θύρας του μνημείου, ην γαρ μέγας σφόδρα», αλλά και τη λύση του προβλήματος, όταν δηλαδή είδαν ότι «αποκεκύλισται ο λίθος» πρέπει να το μεταφέρομε στη ζωή μας με βαθειά πίστη.

     Διότι ο Θεός είναι Θεός των εκπλήξεων. Δρα εκεί που η ανθρώπινη αδυναμία σηκώνει ψηλά τα χέρια. Το ανθρώπινο αδιέξοδο είναι η πόρτα εισόδου για το Θεό. Εμείς δεν Του υποδεικνύουμε τον τρόπο, ζητούμε αυτό που θέλουμε ταπεινά και με πίστη και περιμένουμε… Τότε θα παρατηρήσουμε άπειρες φορές στη ζωή μας ότι η όποια στάση του Θεού στο αίτημα ή το πρόβλημά μας ήταν η συμφέρουσα. Κι αν στον κόσμο τούτο δεν το καταλάβουμε, θα το καταλάβουμε στην άλλη ζωή, που δεν θα ισχύει η ανθρώπινη λογική και οι αδυναμίες μας.

(ΕΠΙ ΤΟ ΑΡΟΤΡΟΝ – ΤΟΜΟΣ Α΄ – ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ Ι. ΠΑΠΑΔΑΚΗ Αρχιμανδρίτου του Οικουμενικού Θρόνου)

Πανίσχυρη προσευχή για γρήγορη βοήθεια της Παναγίας

Αδιέξοδα;Η ειδικότητα του Θεού!(ένα θαύμα της Παναγίας)


«Όλο το 1919 η Μονή Αγίου Σεργίου δοκιμάσθηκε. Από στέρησι και πείνα. Δεν είχε ούτε ψωμί.
Στις 16 του Νοεμβρίου 1919 μια γερόντισσα απ’ τα γύρω χωριά, η Νίνα Στεφάνοβνα Αριστόβα, ζήτησε να δη τον ηγούμενο. Ο αρχιμανδρίτης Κρονίδης τη δέχτηκε αμέσως. Κι εκείνη του εξήγησε, ότι έμαθε τη στέρησί τους, και τους έφερε ότι μπορούσε: ψωμί, ζάχαρη, καφέ!
Ταράχθηκε ο π. Κρονίδης βλέποντας τη γνωστή του πτωχή γυναίκα, να γεμίζη ένα τραπέζι πράγματα! Και της είπε:
-  Συγχώρεσέ με, Νίνα Στεφάνοβνα. Δεν μπορώ να τα δεχθώ από σένα. Γιατί ξέρω την πτώχεια σου και τις ανάγκες σου.
Ακούγοντας τα λόγια αυτά η γριούλα πικράθηκε, τόσο βαθειά, που το κατάλαβε ο ηγούμενος· και μετάνοιωσε για τα λόγια, τα οποία της είχε πει και δήλωσε:
-  Μη πικραίνεσαι! Θα τα πάρω!
Κατευχαριστημένη η Νίνα, του απάντησε:
-  Ευχαριστώ, πατέρα μου. Έχω μάθει στη ζωή μου να μη φοβάμαι την ευσπλαχνία. Την ασπλαχνία φοβάμαι. Κι άκουσε γιατί:
Και του διηγήθηκε:
Το 1848 είχαμε πάλι στη Μόσχα πείνα. Και θέριζε η χολέρα. Οι άνθρωποι πέθαιναν σωρηδόν. Και στη Μόσχα. Και στα περίχωρα. Εκείνη, λοιπόν, την εποχή πήγε σ’ ένα πτωχό, τον Ιβάν Ιλαριόνοβιτς Ουκραΐντσεφ, μια πτωχή· και του ζήτησε με λυγμούς λίγο ψωμί. Για τα παιδιά της. Να μην πεθάνουν από πείνα.
Χωρίς, ούτε καν να κάτση να το σκεφθή, ο Ιβάν άρπαξε ένα καρβέλι και της το έδωσε.
Σε λίγο γύρισε η γυναίκα του· και μαθαίνοντας τι είχε γίνει, θύμωσε! Θύμωσε τόσο, που δεν ήξερε, τι και πόσα του έσουρε.
Ο Ιβάν τα υπέμεινε όλα με υπομονή και πραότητα.
Σε λίγες μέρες, όμως, το ψωμί στο σπίτι τους σώθηκε. Και τώρα, τα παιδιά του, με δάκρυα στα μάτια, του ζητούσαν ψωμί. Εκείνος, μη μπορώντας να το αντέξη, βγήκε. Και πήγε κατ’ ευθείαν στην εκκλησία της Παναγίας των Ιβήρων. Κι εκεί, γονατίζοντας μπροστά στην αγία Εικόνα της Παναγίας, την παρακάλεσε θερμά, χύνοντας δάκρυα πολλά, να τον βοηθήση στο πρόβλημά του.
Την ίδια ώρα, ένας άλλος άνθρωπος, ο άρχοντας Βατμπόλσκι έκανε την προσευχή του στο σπίτι του. Ζούσαν και οι δύο στη Μόσχα. Όμως, ούτε ο Ιβάν γνώριζε τον άρχοντα· ούτε εκείνος τον Ιβάν.
Και, ενώ προσευχόταν γονατιστός, ακούει ο Βατμπόλσκι, να βγαίνη απ’ την εικόνα της Παναγίας, την οποία είχε στο δωμάτιό του, μια φωνή:
-  Τρέξε, τώρα αμέσως, στο δούλο μου Ιβάν Ουκραΐντσεφ. Να πας τρόφιμα. Για την οικογένειά του. Γιατί τα παιδιά του πεθαίνουν· από πείνα!
Η Παναγία του έδωσε και τη διεύθυνσι. Κι ο άρχοντας, αφού πρώτα με άνθρωπό του διεπίστωσε ότι το όραμά του ήταν αληθινό, έστειλε στον Ουκραΐντσεφ, χωρίς καθυστέρησι, απ’ όλα όσα χρειάζονταν· και με αφθονία. Και ψωμί. Και κρέας. Κι από εκείνη τη μέρα ο άρχοντας Βατμπόλσκι πήρε τον Ουκραΐντσεφ στη φροντίδα του. Και στην προστασία του.
Αυτά είχα, πάτερ, να σου πω. Έτσι σώθηκε η οικογένεια του Ιβάν Ουκραΐντσεφ.
Στάθηκε για λίγο σιωπηλή. Και μετά πρόσθεσε η Νίνα Στεφάνοβνα με συγκίνησι κι ευλάβεια.
-  Έτσι σώθηκε τότε η οικογένειά μας. Η φροντίδα της Παναγίας μας έζησε. Και δεν το ξεχνάμε ποτέ. Και ήταν αμοιβή στον πατέρα μας. Για την ευσπλαχνία την οποία είχε»(ΑΚ, 26).

(Αρχιμ. Ιωάννου Κωστώφ, ο Αντίχριστος, Σταμάτα 2016, σελ. 107-110 όπου και η πηγή)

Προσευχή για να ξεπεράσουμε το αδιέξοδο στην ζωή μας

 



-Γέροντα, έχουμε τόσα προβλήματα, οικονομικά, οικογενειακά, έλλειψη χρημάτων, ανεργία, γενικά αδιέξοδο. Θα μας πεις: «Κάντε προσευχή»! Εντάξει. Πες μας κάτι πιο πρακτικό, για να ξεπεράσουμε το αδιέξοδο στην ζωή μας.

-Παιδί μου, το πιο πρακτικό που έχω να σου πω είναι η προσευχή! Όλα ξεκινούν με προσευχή και τελειώνουν με προσευχή! Αυτό που διακρίνω επάνω σου είναι η ταραχή, το άγχος και η αγωνία για το αδιέξοδο της ζωής σου. Αυτή η ταραχή αποκαλύπτει την έλλειψη προσευχής. Αν προσευχόσουν συνεχώς, σίγουρα θα είχες γευθεί, έστω και προσωρινά, το αποτέλεσμα της προσευχής που είναι η ηρεμία, η ασφάλεια, η ενδυνάμωση της πίστης, η εμπιστοσύνη. Χωρίς αυτά ποιο πρόβλημα μπορείς να αντιμετωπίσεις από αυτά που έχεις; Βουνό θα φαντάζει κάθε πρόβλημα και θα σε γεμίζει με απελπισία, αποθαρρύνοντάς σε από την προσπάθεια.

Υπάρχει, λοιπόν, παιδί μου, κάτι πιο πρακτικό από την προσευχή; Να ξεκινάς την ημέρα σου και κάθε σου προσπάθεια με προσευχή! Υπάρχει κάτι άλλο πιο σίγουρο και ασφαλές στην ζωή σου από την επικοινωνία σου με τον Θεό;


Ο Θεός είναι ο Μόνος που σε αγαπά αληθινά! Είναι ο Μόνος, που όσο και να τον ξεχνάς, αποστρέφεσαι ή πληγώνεις, Αυτός σε περιμένει, να Τον φωνάξεις με την καρδιά σου, για να σε γεμίσει με την ασφάλεια και την γαλήνη που χαρίζει η ουράνια αγκαλιά Του!

+Αρχ. Βαρθολομαίος
Καθηγούμενος Ι. Μ. Εσφιγμένου Αγίου Όρους

ΠΗΓΗ: www.dogma.gr

Περί προβλήματος

 



  • Δεύτε προς με, πάντες οι κοπιώντες και πεφορτισμένοι, καγώ αναπαύσω υμάς. [Ελάτε σε Εμένα όσοι κοπιάζετε και είστε φορτωμένοι και Εγώ, θα σας ξεκουράσω.] (Κατά Ματθαίον 11,28)
  • Αμαρτάνοντι ανδρί μεγάλη παγίς, δίκαιος δε εν χαρά και εν ευφροσύνη έσται. [Μεγάλες παγίδες και συμφορές συναντούν τον αμαρτωλό και αμετανόητον άνθρωπον. Ενώ ο δίκαιος θα βρίσκεται πάντοτε σε χαρά και ευφροσύνη.] (Παροιμίες 29,6)
  • Μετά οσίου όσιος έση, και μετά ανδρός αθώου αθώος έση, και μετά εκλεκτού εκλεκτός έση και μετά στρεβλού διαστρέψεις. [Συ, Κύριε, προς τον αφοσιωμένο σε Σένα, θα φέρεσαι με στοργή και αγάπη. Προς τον αθώο και ηθικώς άμεμπτον θα δείχνεσαι αθώος και άμεμπτος. Με τον εκλεκτό, θα είσαι Εσύ πάντοτε εκλεκτός. Απέναντι όμως του διεστραμμένου ανθρώπου, θα αλλάζεις τρόπο και θα φαίνεται στρεβλή η δική Σου ευθεία και δικαία συμπεριφορά.] (Ψαλμοί 17,26-27)
  • Επίρριψον επί Κύριον την μέριμνάν σου, και αυτός σε διαθρέψει· ου δώσει εις τον αιώνα σάλον τω δικαίω. [Ρίξε, ω ψυχή μου, την φροντίδα σου και την μέριμνά σου για την σωτηρία και την ασφάλειά σου στον Κύριο και αυτός θα σε διαθρέψει και θα συντηρήσει την ζωή σου. Αυτός δεν θα επιτρέψει να επιπέσει στον δίκαιο αδιάκοπος και συνεχής ταραχή σαν τα κύματα της τρικυμισμένης θαλάσσης. Αλλά θα δώσει αίσια έκβαση στην περιπέτειά του.] (Ψαλμοί 54,23)
  • Με την εμπιστοσύνη στον Θεό και με την ταπείνωση, όλα τα προβλήματα λύνονται. Ο άνθρωπος όταν αντιμετωπίζει το κάθε πρόβλημα πνευματικά, δεν καταβάλλεται. Να κάνεις αυτό που μπορείς εσύ και μετά να αφήνεσαι στην Θεία Πρόνοια, στο Θείο θέλημα. Η ελπίδα στον Θεό είναι τονισμένη πίστη, είναι η μεγαλύτερη ασφάλεια για τον άνθρωπο. Μικρό πράγμα είναι να έχει κανείς σύμμαχο τον Θεό; Θυμάμαι, πριν πάω στο στρατό, έκανα προσευχή στην Αγία Βαρβάρα να με βοηθήσει - την είχα σε ευλάβεια, γιατί πήγαινα στο εξωκκλήσι της από μικρός και προσευχόμουν. «Ας κινδυνεύσω στον πόλεμο, είπα, αλλά μόνον άνθρωπο να μην σκοτώσω». Και πώς τα οικονόμησε ο Καλός Θεός! Όταν βγήκαν τα αποτελέσματα, ενώ άλλους που ήταν μορφωμένοι τους έστειλαν στην πρώτη γραμμή σαν απλούς στρατιώτες, τουφεκιοφόρους, εμένα που ήμουν του δημοτικού με πήραν για ασυρματιστή! Μου έλεγαν οι άλλοι: «Έχεις μεγάλο μέσο». «Βρε τί μέσο έχω; Δεν έχω κανένα γνωστό». «Τι; μας κοροϊδεύεις;», μου έλεγαν. «Ποιόν έχεις στο Γενικό Επιτελείο;». Αφού επέμεναν, τους έλεγα και εγώ: «Έχω στο Γενικό Επιτελείο τον Χριστό». Έτσι δεν χρησιμοποίησα ποτέ ντουφέκι... (ΆγιοςΠαϊσιοςοΑγιορείτης)
  • Μην υποδεικνύεις εσύ λύση στον Θεό. Άφησε το πρόβλημα με εμπιστοσύνη σε Εκείνον. Ο Θεός ξέρει το συμφέρον του παιδιού Του και σαν στοργικός Πατέρας θα ενεργήσει ανάλογα. (ΆγιοςΠαϊσιοςοΑγιορείτης)
  • Όταν κάνει ο άνθρωπος δικά του τα προβλήματα των άλλων, δεν έχει κανένα δικό του πρόβλημα. (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Τα πράγματα είναι απλά. Εμείς τα κάνουμε δύσκολα... (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Όσα πιο πολλά αγαθά αποκτούν σήμερα οι άνθρωποι, τόσο πιο πολλά προβλήματα έχουν. (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Για τον Θεό δεν υπάρχει ούτε δύσκολο θέμα, ούτε δύσκολη λύση. Όλα είναι απλά για τον Θεό. Δεν χρησιμοποιεί μεγαλύτερη δύναμη για τα υπερφυσικά και μικρότερη για τα φυσικά, αλλά την ίδια δύναμη για όλα. Το κυριότερο είναι, ο άνθρωπος να γαντζωθεί στον Θεό (για να λύσει τα προβλήματά του). (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Όταν έχω να αντιμετωπίσω ένα πρόβλημα, σκέφτομαι το τι γίνεται ανθρωπίνως και το τι δεν γίνεται. Το εξετάζω από όλες τις πλευρές. «Θα κάνω αυτό· τι αντίκτυπο θα έχει εκεί, εκεί;... Τί κακό μπορεί να κάνει ή σε τί μπορεί να ωφελήσει;». Εγώ πάντα, ένα πρόβλημα προσπαθώ να το δω από πολλές πλευρές, ώστε η λύση που θα δώσω να είναι, όσο γίνεται, πιο σωστή. Γιατί μπορεί να γίνουν πολλά λάθη, αν δεν προσέξει κανείς. Αν καταλάβει εκ των υστέρων τι έπρεπε να κάνει, δεν ωφελεί, γιατί πάει, πέταξε, όπως λένε, το πουλί! Ας πούμε, δεν πρόσεξε κάποιος και έκαψε ένα σπίτι. Εντάξει, δεν τον κρεμάει κανείς, αλλά το κακό έγινε... (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Να προσευχόμαστε και να ζητάμε από τον καλό Θεό να δίνει λύσεις στα προβλήματά μας. Να μην προσπαθούμε να τα λύσουμε μόνοι μας, γιατί θα τα μπερδέψουμε περισσότερο. (ΆγιοςΠαϊσιοςοΑγιορείτης)
  • Σχεδόν όλα τα προβλήματα ξεκινούν από το στόμα (από το πώς μιλάς) και επίσης, από το πόσο εξαρτάσαι από τα πάθη σου. (ΆγιοςΠαϊσιοςοΑγιορείτης)
  • Τα πιο πολλά προβλήματα στη ζωή είναι θέμα λογισμού. (ΆγιοςΠαϊσιοςοΑγιορείτης)
  • Όταν θέλεις να βρεις λύση σε κάποιο περίπλοκο πρόβλημά σου, ψάξε γι' αυτό, τι αρέσει στο Θεό και θα βρεις την ωφέλιμη λύση του. (Άγιος Μάρκος ο Ασκητής)
  • Μην προσπαθείς να λύσεις κάποιο δύσκολο πρόβλημα με την φιλονεικία, αλλά με τα μέσα που επιβάλλει ο πνευματικός νόμος, δηλαδή με την υπομονή, την προσευχή και την απλότητα της ελπίδας. (Άγιος Μάρκος ο Ασκητής)
  • Έχεις δει τους σιδεράδες, που μαστορεύουν τα σίδερα; Δεν τα πιάνουν τα αναμμένα σίδερα με τα χέρια τους, γιατί θα καούν. Έχουν ειδικές τσιμπίδες και δαγκάνες και έτσι τα πλησιάζουν και τα μαστορεύουν. Το ίδιο πρέπει να κάνουμε και για κάθε πρόβλημα και για κάθε θέμα, που πλησιάζουμε. Να έχουμε τα κατάλληλα εργαλεία και στα πνευματικά θέματα τις κατάλληλες προϋποθέσεις. (Άγιος Ιάκωβος Τσαλίκης)
  • Με το μυαλό μόνο δεν λύνονται τα προβλήματα. Τα προβλήματα λύνονται κυρίως με την προσευχή... (Άγιος Ιάκωβος Τσαλίκης)
  • Μην στενοχωριέσαι με τα προβλήματά σου, μην κλείνεσαι σ' αυτά και κάνεις διαρκώς κύκλους γύρω απ' αυτά. Ελευθερώσου και τράβα μπροστά, δίνοντας όλη την προσοχή και εργασία σου, πως να γίνεις άξιος της αγάπης του Χριστού, γνωρίζοντας και τηρώντας τις εντολές Του. Μέσα σ' αυτήν την εργασία θα δεις, ότι όλα τα προβλήματά σου, θα λυθούν από μόνα τους... (Όσιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης)
  • Εσύ είσαι ευλαβής. Και αυτή σου την ευλάβεια, αυτή σου την πίστη, θέλεις να επιβάλλεις στους γύρω σου. Νομίζεις, ότι βγαίνει τίποτε έτσι; Κακό κάνεις. Διότι οι άνθρωποι είναι αντιδραστικοί. Λες στον άλλο να κάνει κάτι και δεν το κάνει, επειδή του το είπες. Αντιδρά και δεν το κάνει. Αν δει εσένα να κάνεις αυτό το πράγμα, ίσως το κάνει και εκείνος, γιατί θα σκεφτεί: «Αφού το κάνει αυτός, να το κάνω και εγώ». Αν όμως θελήσεις να προσευχηθείς στο Χριστό και να του πεις: «Χριστέ μου, σε παρακαλώ, φώτισε ή ελέησε ή κατεύθυνε αυτό το πρόσωπο» και κάνεις συνεχώς αυτή την προσευχή, τότε ο Χριστός αρχίζει και στέλνει στο πρόσωπο εκείνο καλούς λογισμούς. Κάθε φορά, που εσύ λές, για παράδειγμα: «Κύριε, ελέησον το παιδί μου», το παιδί σου παίρνει ένα αγαθό λογισμό από τον Χριστό. Και όσο όσο συνεχίζεις να προσεύχεσαι, τόσο περισσότερους αγαθούς λογισμούς παίρνει το παιδί σου. Και αν τώρα το παιδί σου είναι όπως ένα άγουρο πορτοκάλι, σιγά-σιγά θα ωριμάσει και θα γίνει όπως το θέλεις. Αυτός είναι αποδεδειγμένα, από την δική μου πείρα, ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να λύσει ο άνθρωπος τα προβλήματά του σ' οποιοδήποτε τομέα θέλει. Διότι όλοι οι άλλοι τρόποι, που οι άνθρωποι εφαρμόζουν από ένστικτο, τις πιο πολλές φορές αποτυγχάνουν. (Όσιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης)
  • Εάν θέλεις να πετύχεις την επίλυση του προβλήματός σου, σταμάτα να επιμένεις. Ο Θεός γνωρίζει το πρόβλημά σου. Εσύ έκανες την αίτησή σου. Εκείνος θα αποφασίσει. Περίμενε την απάντησή Του με ηρεμία και πίστη. Εάν ενεργήσεις έτσι, θα έχεις θετικό αποτέλεσμα. Εάν όμως εξακολουθείς να επιμένεις, με τον τρόπο που εσύ επιμένεις, τότε θα έχεις αντίθετο αποτέλεσμα. Σε συμβουλεύω, να πάψεις να ασχολείσαι με το πρόβλημά σου, εάν θέλεις να ασχοληθεί με αυτό ο Θεός! (Όσιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης)
  • Το παν είναι να αγαπήσει ο άνθρωπος τον Χριστό και όλα τα άλλα προβλήματα τακτοποιούνται. (Όσιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης)
  • Θα βρείς τον καρπό της όποιας δυσχέρειας υπομένεις, φιλοσοφώντας την, την ώρα της προσευχής. Γιατί αν προσεύχεσαι αληθινά, θα βρείς πολλή εσωτερική πληροφόρηση. (Άγιος Νείλος ο Ασκητής)
  • Τα όποια προβλήματά μας, προέρχονται σχεδόν πάντα, όχι τόσο από κακή θέληση και μοχθηρή καρδιά, όσο από έλλειψη ζήλου και ενδιαφέροντος, για όσα είναι άξια της προσοχής μας. (Άγιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος)
  • Όταν εξοργίζουμε τον Θεό με τις αμαρτίες μας, τότε και οι υποθέσεις μας δεν έχουν αίσια κατάληξη. (Όσιος Νίκων της Όπτινα)
  • Για όποιον ακολουθεί το θέλημα του Θεού, εκεί δεν υπάρχουν αξεπέραστα εμπόδια. (Όσιος Νίκων της Όπτινα)
  • Έγινε δύσκολη η ζωή, επειδή οι άνθρωποι την μπέρδεψαν με τα σοφίσματά τους, επειδή αντί να απευθύνονται στην βοήθεια του Θεού, άρχισαν να απευθύνονται στην λογική τους και να βασανίζονται σ' αυτήν και μόνο. (Άγιος Ανατόλιος της Όπτινα)
  • Κανένα από τα προβλήματά σου δεν έχει προκληθεί τυχαία. Τίποτα δεν μπορεί να μας συμβεί χωρίς την συγκατάθεση του Κυρίου μας. Και η συγκατάθεσή Του όχι μόνο πηγάζει από την πανσοφία Του, αλλά και απαγορεύεται πάντοτε από την αγάπη Του για εμάς. Ερεύνησε προσεκτικά την συνείδησή σου και την ζωή σου. Και τότε είμαι βέβαιος, θα καταλάβεις τι εννοώ. (Άγιος Μακάριος της Όπτινα)
  • Οι στεναχώριες τρώνε αυτούς που βασανίζονται χωρίς τη βοήθεια του Θεού να τελειώσουν τις δουλειές τους, να εξασφαλίσουν όλες τις ανέσεις, να προλάβουν όλα τα ταξίδια, να πραγματοποιήσουν όλα τα σχέδιά τους, να ικανοποιήσουν όλες τις επιθυμίες τους. Αυτοί χτίζουν και κάποιο αόρατο χέρι γκρεμίζει. Αυτοί μαζεύουν και κάποιος αόρατος άνεμος τα σκορπίζει. Αυτοί τρέχουν, αλλά κάποιος μακραίνει το ταξίδι τους και απομακρύνει το στόχο τους. Γι' αυτό το λόγο οι άθεοι (και οι άπιστοι), τρώνε τον εαυτό τους. Μεγαλώνουν πριν την ώρα τους, χάνουν τη δύναμή τους, την υπομονή τους, βασανίζουν το μυαλό τους, αποδυναμώνεται η θέλησή τους. Τους ρωτάνε: Για ποιό λόγο είστε έτσι; Και απαντάνε: Στεναχώριες, στεναχώριες... Οι καημένοι άνθρωποι φόρτωσαν πάνω τους τις στεναχώριες του Θεού. Και οι στεναχώριες του Θεού δεν μπορούν να φύγουν, χωρίς τη δύναμη του Θεού, ούτε οι δουλειές του Θεού μπορούν να τελειώσουν, χωρίς την σοφία του Θεού. (Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς)
  • Ο Θεός μας δίνει τα προβλήματα, για να δυναμώσει η πίστη μας και να έρθουμε κοντά Του. Προσευχές θέλει ο Θεός, δεν θέλει κάτι άλλο... (Γέροντας Αμβρόσιος Λάζαρης)
  • Κατά τη γνώμη μου, 2 είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα, που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας άνθρωπος πάνω στη γη: α) τον υποστατικό δαιμονισμό και β) την παρατεταμένη άρση της Χάρης του Θεού για ικανό μεγάλο διάστημα. (Γέροντας Εφραίμ Σκήτης Αγίου Ανδρέα)
  • Όταν οι Εβραίοι αιχμαλωτίστηκαν στην Βαβυλώνα, ο τότε βασιλιάς Ναβουχοδονόσωρ είδε ένα τρομακτικό όνειρο, που δεν μπορούσε να το θυμηθεί. Ήταν ''δάκτυλος'' Θεού να μην μπορεί να το θυμηθεί. Ο Προφήτης Δανιήλ, που ήταν ανάμεσα στους αιχμαλώτους των Εβραίων, ζήτησε λίγες μέρες από τον βασιλιά να κάνει ιδιαιτέρα νηστεία και να προσευχηθεί, για να λάβει πληροφορία από το Θεό, ώστε να αποκαλύψει και να του ερμηνεύσει το όνειρο που είδε. Πράγματι ο Δανιήλ έλαβε την πληροφορία και αποκάλυψε το όνειρό του. Το ζητούμενο δεν ήταν τόσο να ερμηνευτεί το όνειρο του βασιλιά, όσο για να αποδειχτεί σε εμάς διαχρονικά (μέσω της Παλαιάς Διαθήκης), ότι όλα τα προσωπικά μας προβλήματα, ρυθμίζονται και λύνονται δια της προσευχής και της νηστείας. Αυτά τα 2 πάνε μαζί! Είναι αιώνιο το μάθημα αυτό... (Γέροντας Εφραίμ Σκήτης Αγίου Ανδρέα)
  • Εγώ όταν βρεθώ σε αδιέξοδο, και δεν έχω την δυνατότητα να εμπιστευτώ εκείνη την συγκεκριμένη στιγμή κάπου το πρόβλημά μου, τότε σταματώ και λέω: «Θεέ μου, κάμε όπως ξέρεις!» Και δεν ενεργώ, μέχρις ότου με πληροφορήσει ο Θεός μέσα στην καρδιά μου. (Γέροντας Γερμανός ο Σταυροβουνιώτης)
  • Έχετε ένα πρόβλημα; ''Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με''. Έχετε έναν πειρασμό με τον άλλον, με τον γείτονα σας, με τους φίλους σας κ.ο.κ. ''Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με''. Η ευχή θα σας δώσει τη λύση του προβλήματός σας, λύση του αδιεξόδου όπου βρίσκεστε. Το κομποσκοινάκι λοιπόν και: ''Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με''. (Γέροντας Εφραίμ ο Κατουνακιώτης)
  • Δεν είναι ο σκεπτόμενος που λύνει τά προβλήματα του κόσμου, αλλά ο προσευχόμενος. (Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαος)
  • Όλοι οι άνθρωποι έχουν προβλήματα, με την διαφορά ότι εκείνοι που είναι με τον Θεό, έχουν βρει τη λύση στα προβλήματά τους. (π. Αθανάσιος Μυτιληναίος)
  • Ο Θεός επιτρέπει τα προβλήματα, για να μαλακώσει η σκληρή μας η καρδιά. (π. Βαρνάβας Γιάγκου)
  • Όταν βλέπετε, ότι σας απασχολούν πράγματα για τα οποία ανθρωπίνως δεν υπάρχει λύση και δεν τα εμπιστεύεστε στον Θεό, να ξέρετε ότι αυτό είναι τέχνασμα του πειρασμού, για να αφήσετε τηv προσευχή, με τηv οποία μπορεί ο Θεός να στείλει όχι απλώς Θεία δύναμη, αλλά Θείες δυνάμεις και η βοήθεια τότε δεν θα είναι απλώς Θεία βοήθεια, αλλά θαύμα Θεού... (Είπε Γέρων)
  • Η αιτία για τα προβλήματά μας, κανείς άλλος δεν φταίει, παρά μονάχα εμείς. Εμείς είμαστε το πρόβλημα και για εμάς και για τους άλλους. Μην ψάχνουμε σαν τους κυνηγούς, να βρούμε την πηγή των προβλημάτων μας άλλου, είτε σε ανθρώπους, είτε σε καταστάσεις, αλλά ας ενσκήψουμε μέσα μας με τη μετάνοια, για να εξαλείψουμε το κακό, που σαν αγκάθι φυτρώνει μέσα από τις κοπριές των παθών μας. (Είπε Γέρων)
  • Άνοιξε και βάλε τον Θεό στη ζωή σου και όλα τα θέματά σου θα τακτοποιηθούν, χωρίς να το καταλάβεις... (Παναγόπουλος)
  • Ο άνθρωπος, όλα τα θέματα-προβλήματά του, θα έπρεπε να τα λύνει με την προσευχή. Αν σήμερα υπάρχουν άνθρωποι με προβλήματα, αυτό οφείλεται στο ότι προσπαθούν να τα λύσουν σύμφωνα με το μυαλό τους, τα συναισθήματά τους και ενεργούν μόνοι τους, με αποτέλεσμα να έρχονται σε αδιέξοδο. Οι άνθρωποι αυτοί αναζητούν λύσεις εκεί που δεν υπάρχουν λύσεις... Αυτοί όμως που προσεύχονται βρίσκουν λύσεις στα προβλήματά τους. Για παράδειγμα αγοράζει κάποιος ένα διαμέρισμα και ερωτά τον δικηγόρο, τον συμβολαιογράφο, ερωτά τους πάντες και καλά κάνει. Τον Θεό όμως τον ερωτά; Ποιοί θα είναι οι γείτονές του; Τα παιδιά του, με ποιά παιδιά της γειτονιάς θα κάνουν παρέα; Και αν πέσει το διαμέρισμα αυτό από σεισμό; Και αν κάποιος βάλει το σπίτι φωτιά; Και πολλά άλλα που δεν γνωρίζει και ωστόσο δεν ερωτά το Θεό. Γιατί; Γι΄αυτό υποφέρουμε και ναυγούμε στη ζωή μας... (Παναγόπουλος)
  • Οι ευφυείς άνθρωποι λύνουν τα προβλήματα. Οι μεγαλοφυείς τα προβλέπουν. (Αϊνστάϊν)
  • Όλα τα προβλήματα, δεν είναι παρά ψευδαισθήσεις του νου. (Έκχαρτ Τόλε)
  • Κάθε λύση φαίνεται ασήμαντη σ' αυτόν που δεν καταλαβαίνει το πρόβλημα. (Νταβίλα)
  • Κάθε πρόβλημα έχει ένα δώρο για σένα στα χέρια του.(Μπαχ-Αμερικανός συγγραφέας)
  • Όσο πιο δύσκολο φαίνεται ένα πρόβλημα στα μάτια μας, τόσο πιο εύκολη είναι η λύση του στα χέρια του Θεού.
  • Το πρόβλημα δεν βρίσκεται οριζοντίως μεταξύ μας, αλλά καθέτως με τον Θεό. Όταν διορθωθεί το κάθετο, τότε θα διορθωθεί και το οριζόντιο.
  • Μη φοβηθείς άμα δεις τα προβλήματα να σε πνίγουν. Θυμήσου πως και ο ήλιος κάποτε δύει. Για ν' ανατείλει την επόμενη και να ξαναρχίσει το ταξίδι του...
  • Το θέμα δεν είναι τι προβλήματα συναντάμε, αλλά να μην γινόμαστε εμείς πρόβλημα για τους άλλους.
  • Όποιος βραδυπορεί προς λύση, χειροδένεται με το πρόβλημα.
  • Να μην εκμυστηρεύεσαι τα προβλήματά σου σε άλλους ανθρώπους. Το 80% δεν ενδιαφέρονται, ενώ το 20% το ευχαριστιούνται.
  • Η σιωπή και το χαμόγελο είναι δύο ισχυρές λέξεις... Με ένα χαμόγελο μπορείς να λύσεις πολλά προβλήματα, με την σιωπή μπορείς να αποφύγεις πολλά προβλήματα...!
  • Ο καλύτερος χρόνος για να καταπιαστείς με την επίλυση ενός προβλήματος, είναι προτού μεγαλώσει.
  • Όσο λιγότερο αγωνιάς για ένα ζήτημα, τόσο καλύτερα τα καταφέρνεις να βρεις μια λύση γι' αυτό.
  • Ένας κόμπος δεν λύνεται ποτέ, με το τέντωμα των 2 άκρων.
  • Καλύτερα να είσαι προβληματισμένος, παρά να είσαι προβληματικός.
  • Γόρδιος δεσμός. (Δυσεπίλυτο πρόβλημα)
  • Μια μέρα o γάϊδαρος ενός αγρότη έπεσε σε ένα πηγάδι. Το ζώο φώναζε απελπισμένα για ώρες και ο αγρότης προσπαθούσε να καταλάβει, τι έπρεπε να κάνει. Τέλος, αποφάσισε ότι το ζώο... ήταν γέρικο και τα έξοδα που απαιτούνταν για να το βγάλει από το πηγάδι ήταν πολλά.
    Δεν άξιζε τον κόπο να προσπαθήσει να σώσει τον γάϊδαρο. Το μόνο που σκέφτηκε να κάνει ήταν, να το θάψει ζωντανό. Κάλεσε όλους τους γείτονές του να έρθουν και να τον βοηθήσουν.
    Πήραν όλοι από ένα φτυάρι και άρχισαν να πετάνε χώματα στο πηγάδι. Στην αρχή, ο γάϊδαρος συνειδητοποίησε τι συνέβαινε και φώναξε φρικτά.
    Μετά όμως, προς έκπληξη όλων, ησύχασε. Λίγα φορτία χώμα αργότερα, ο γεωργός κοίταξε κάτω το πηγάδι και έμεινε έκπληκτος με αυτό που είδε.
    Ήταν κάτι καταπληκτικό! Με κάθε φτυαριά χώμα που έπεφτε στην πλάτη του, ο γάϊδαρος τιναζόταν και έκανε ένα βήμα προς τα πάνω.
    Οι γείτονες του αγρότη συνέχισαν να πετάνε φτυαριές χώμα πάνω στο ζώο και αυτό κάθε φορά τιναζόταν και έκανε ένα βήμα προς τα πάνω.
    Πολύ σύντομα, όλοι ήταν έκπληκτοι με το γαϊδούρι να έχει φτάσει στην επιφάνεια του πηγαδιού...
    Ηθικό δίδαγμα:
    Η ζωή μπορεί να φέρει σε σας πολλές φτυαριές από σκουπίδια μέσα στο πηγάδι της ζωής σας. Να θυμάστε όμως, πως κάθε ένα από τα προβλήματά σας αυτά, είναι ένα εφαλτήριο. Μπορούμε να βγούμε από τα βαθύτερα πηγάδια απλά με ένα τίναγμα.
    Πατάμε πάνω στο πρόβλημα και με την Χάρη του Θεού κάνουμε ένα βήμα πάνω.

Έχετε προβλήματα; “Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν με”

 



Έχετε ένα πρόβλημα; «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησον με». Έχετε έναν πειρασμό με τον άλλον, με τον γείτονα σας, με τους φίλους σας…;

«Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησον με».

Η ευχή θα σας δώσει τη λύση του προβλήματος και θα σας βγάλει από το αδιέξοδο που βρίσκεστε…

Το κομποσκοινάκι λοιπόν, «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησον με»…

Όλοι οι Άγιοι Πατέρες φωνάζουν ότι την πρώτη θέση στη ζωή του κάθε χριστιανού την κατέχει η προσευχή.

Θέλεις να κάνεις κατάσταση; Προσευχήσου. Θέλεις να σωθείς; Προσευχήσου.

«Όλες οι προσευχές καλές και άγιες είναι, αλλά η νοερά προσευχή, είναι η βασίλισσα αυτών».
«Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησον με».

Απ’ αυτήν τη μικρούλα αλλά παντοδύναμη προσευχή, ξεκίνησαν οι Άγιοι Πατέρες και έγιναν φωστήρες της εκκλησίας.

Λέγε συνεχώς όσο μπορείς περισσότερες φορές την ημέρα και τη νύχτα αυτή την ευχούλα και αυτή θα σε διδάξει αυτά που θέλεις, αυτά που δεν γνωρίζεις. Βιάσου σ’ αυτήν την ευχούλα…

ΠΗΓΗ : www.vimaorthodoxias.gr