Ας
σταθο?με για λ?γο και ας κοιτ?ξουμε ?να μικρ? κομποσκο?νι, σαν αυτ? που
κατασκευ?ζεται απ? μα?ρο μαλλ? στο ?γιον Όρος. Ε?ναι μ?α ευλογ?α απ?
?ναν ?γιο τ?πο. Όπως τ?σα ?λλα που ?χουμε στην Εκκλησ?α, ε?ναι κι αυτ?
μ?α ευλογ?α ετοιμασμ?νη και δοσμ?νη σε μας απ? κ?ποιον εν Χριστ? αδελφ? η
πατ?ρα, ?ναν ζωνταν? μ?ρτυρα μιας ζ?σης παραδ?σεως. Ε?ναι μα?ρο το
χρ?μα του π?νθους και της λ?πης και αυτ? μας θυμ?ζει να ε?μαστε νηφ?λιοι
και σοβαρο? στη ζω? μας. ?χουμε διδαχθε? ?τι η προσευχ? της μετανο?ας,
ειδικ? η προσευχ? του Ιησο?, μπορε? να μας φ?ρει αυτ? που οι Πατ?ρες
ονομ?ζουν «χαρμολ?πη». Εμε?ς νι?θουμε λ?πη για τις αμαρτ?ες και
αδυναμ?ες και πτ?σεις μας εν?πιον του Θεο?, των συνανθρ?πων μας και του
εαυτο? μας, ?μως η λ?πη αυτ? γ?νεται πηγ? χαρ?ς και αναπα?σεως εν
Χριστ?, ο οπο?ος εκχ?νει το ?λε?ς Του και την συγχ?ρηση σε ?λους ?σοι
επικαλο?νται το ?νομ? Του.
Το
κομποσκο?νι αυτ? ε?ναι πλεγμ?νο απ? μαλλ?, ?χει δηλαδ?ληφθε? απ?
πρ?βατο, γεγον?ς που μας θυμ?ζει ?τι ε?μαστεπρ?βατα του Καλο? Ποιμ?νος,
του Κυρ?ου Ιησο? Χριστο?.Θυμ?ζει ακ?μη τον «Αμν?ν του Θεο?, τον α?ροντα
τας αμαρτ?ας τον Κ?σμου»[1]. Παρ?μοια και ο Σταυρ?ς του κομποσκοινιο?
μας μιλ? γι? αυτ? τη θυσ?α και τη ν?κη της ζω?ς επ? του θαν?του, της
ταπειν?σεως επ? της υπερηφαν?ας, της αυτοθυσ?ας επ? του φωτ?ς επ? του
σκ?τους. Και η φο?ντα; Αυτ? να τη χρησιμοποιε?ς, για να σκουπ?ζεις τα
δ?κρυα απ? τα μ?τια σου ?, αν δεν ?χεις δ?κρυα, να σου θυμ?ζει να
πενθε?ς, γιατ? δεν ?χεις π?νθος. Εξ ?λλου, μικρ?ς φο?ντες στ?λιζαν τα
ιερ? ?μφια απ? τον καιρ? της Παλαι?ς Διαθ?κης. Αυτ? μας θυμ?ζει την Ιερ?
Παρ?δοση της οπο?ας μετ?χουμε, ?ταν χρησιμοποιο?με το κομποσκο?νι.
Τα
κομποσκο?νια πλ?κονται σ?μφωνα με μ?α παρ?δοση που χ?νεται στα β?θη των
αι?νων. ?σως μ?α απ? τις πιο πρ?ιμες μορφ?ς κ?ποιου μ?σου βοηθητικο?
της προσευχ?ς ?ταν η συγκ?ντρωση μικρ?ν λιθαρι?ν η σπ?ρων και η
μετακ?νησ? τους απ? ?να σημε?ο η δοχε?ο σε ?να ?λλο κατ? την δι?ρκεια
του «καν?να» της προσευχ?ς η του «καν?να» των μικρ?ν η μεγ?λων
μετανοι?ν. Αναφ?ρεται ακ?μη η ιστορ?α εν?ς μον?χου που σκ?φθηκε να κ?νει
απλο?ς κ?μπους σε ?να σχοιν? και να το χρησιμοποιε? στον καθημεριν?
«καν?να» της προσευχ?ς του. Ο δι?βολος ?μως ?λυνε τους κ?μπους απ? το
σχοιν? και ματα?ωνε τις προσπ?θειες του φτωχο? μον?χου. Εμφαν?στηκε τ?τε
?νας ?γγελος και δ?δαξε στον μοναχ? ?ναν ειδικ? κ?μπο, ?πως ε?ναι τ?ρα
διαμορφωμ?νος στα κομποσκο?νια, αποτελο?μενο απ? αλλεπ?λληλους Σταυρο?ς.
Τους κ?μπους αυτο?ς ο δι?βολος δεν μπορο?σε να τους λ?σει λ?γω της
παρουσ?ας των Σταυρ?ν.
Κομποσχο?νια
υπ?ρχουν σε μεγ?λη ποικιλ?α σχημ?των και μεγεθ?ν. Τα περισσ?τερα ?χουν
?να Σταυρ? πλεγμ?νο αν?μεσα στους κ?μπους η στην ?κρη τους, ο οπο?ος
σημει?νει το τ?λος, καθ?ς επ?σης και ?να ε?δος σημαδιο? μετ? απ? κ?θε
δ?κα, εικοσιπ?ντε η πεν?ντα κ?μπους η χ?νδρες. Υπ?ρχουν πολλ? ε?δη
κομποσχοινι?ν. Μερικ? ε?ναι πλεγμ?να απ? μαλλ? ? μετ?ξι ? κ?ποιο ?λλο
πιο πολυτελ?ς ? πιο απλ? υλικ?. ?λλα ε?ναι κατασκευασμ?να με χ?νδρες ?
με το αποξηραμ?νο λουλο?δι εν?ς φυτο? που λ?γεται «δ?κρυ της Παναγ?ας».
Το
κομποσχο?νι ε?ναι ?να απ? τα αντικε?μενα που δ?δονται σε ?ναν Ορθ?δοξο
μοναχ? κατ? την τελετ? της κο?ρας του. Του δ?νεται σαν το πνευματικ? του
ξ?φος με το οπο?ο ως στρατι?της του Χριστο? πρ?πει να πολεμ?σει κατ?
του νοητο? εχθρο? μας, του διαβ?λου. Το ξ?φος αυτ? το χρησιμοποιε?
επικαλο?μενος το ?νομα του Κυρ?ου και Θεο? και Σωτ?ρος μας Ιησο? Χριστο?
και ικετε?οντας για το ?λεος Του με την προσευχ? του Ιησο?: Κ?ριε Ιησο?
Χριστ?, Υι? τον Θεο?, ελ?ησον με τον αμαρτωλ?ν. Η προσευχ? αυτ? μπορε?
να λεχθε? σε συντομ?τερη μορφ?: Κ?ριε Ιησο? Χριστ?, ελ?ησ?ν με, ? σε
εκτεν?στερη: Κ?ριε Ιησο? Χριστ?, Υι? και Λ?γε του Θεο?, δια πρεσβει?ν
της υπεραγ?ας Θεοτ?κου και π?ντων των Αγ?ων, ελ?ησ?ν με τον αμαρτωλ?ν.
Με
την βο?θεια του κομποσχοινιο? μπορο?ν να γ?νουν και ?λλες σ?ντομες
προσευχ?ς, ?πως η προσευχ? του τελ?νη: ο Θε?ς, ?λ?σθητι μοι τω
αμαρτωλ?[2], η προσευχ? στην Θεοτ?κο:
?περαγ?α
Θεοτ?κε, σ?σον Ημ?ς, ? ?λλες σ?ντομες προσευχ?ς στον φ?λακα ?γγελο, σε
μεμονωμ?νους Αγ?ους ? στους Αγ?ους Π?ντες. Η συνηθισμ?νη μορφ? μιας
τ?τοιας προσευχ?ς ε?ναι: ?γιε ?γγελε ? ? ?γιε (δε?να) πρ?σβευε υπ?ρ
εμο?. Μετατρ?ποντας τις λ?ξεις των συντ?μων αυτ?ν προσευχ?ν σε «ελ?ησον
ημ?ς» ? «πρ?σβευε υπ?ρ ημ?ν» ? συμπεριλαμβ?νοντας το ?νομα ? τα ον?ματα
ανθρ?πων για τους ?ποιους θ?λουμε να προσευχηθο?με, μπορο?με επιπλ?ον να
χρησιμοποιο?με το κομποσχο?νι για προσευχ?ς υπ?ρ των ?λλων. Το ?διο
ισχ?ει και για προσευχ? υπ?ρ των κεκοιμημ?νων: Αν?παυσον, Κ?ριε, τηv
ψυχ?ν του δο?λου σου.
Όταν
οι μοναχο? και οι λαϊκο? κρατο?ν το κομποσχο?νι στα χ?ρια τους, αυτ?
αποτελε? υπενθ?μιση της υποχρε?σε?ς τους να προσε?χονται χωρ?ς διακοπ?,
σ?μφωνα με την εντολ? του Αποστ?λου Πα?λου: αδιαλε?πτως προσε?χεσθε[3]. Ο
καθ?νας μπορε? να κρατ? ?να κομποσχο?νι στην τσ?πη ? σε κ?ποιο
διακριτικ? μ?ρος, ?που μπορε? ε?κολα να το χρησιμοποι?σει απαρατ?ρητος,
σε περιπτ?σεις που ε?ναι προτιμ?τερο να προσευχηθε? μυστικ?, χωρ?ς να
ελκ?σει την προσοχ? των ?λλων. Το κομποσχο?νι μπορε? επ?σης να
τοποθετηθε? επ?νω απ? το προσκ?φαλο του κρεβατιο? μας, στο αυτοκ?νητο,
μαζ? μ? ?να μικρ? Σταυρ? ? εικ?νισμα ? σε ?λλα κατ?λληλα σημε?α ως
υπενθ?μιση προσευχ?ς και ως ?να ε?δος ευλογ?ας και μ?α ?για και θε?α
παρουσ?α στη ζω? μας.
Τ?ρα
ας δο?με σ?ντομα τον πρωταρχικ? σκοπ? για τον οπο?ο κατασκευ?στηκε το
κομποσχο?νι. Ο κ?ριος σκοπ?ς του κομποσχοινιο? ε?ναι να μας βοηθ? κατ?
την προσευχ? μας προς τον Θε? και τους Αγ?ους Του. Εκτ?ς απ? το να μας
χρησιμε?ει ως μ?α διαρκ?ς εξωτερικ? υπενθ?μιση και ευλογ?α, πως μπορε?
αυτ? το μικρ? κομποσχο?νι να μας βοηθ?σει να προσευχ?μαστε; Μπορο?με
β?βαια και χωρ?ς αυτ? να προσευχηθο?με, μερικ?ς φορ?ς μ?λιστα μπορε? να
μας αποσπ?σει στην προσπ?θει? μας να συγκεντρωθο?με στην προσευχ?.
?χοντας αυτ? υπ? ?ψιν, ας δο?με μερικο?ς τρ?πους με τους ?ποιους μας
βο?θα το κομποσχο?νι.
Μερικ?ς
φορ?ς η προσευχ? μας ε?ναι θερμ? και μας ε?ναι ε?κολο να προσευχηθο?με.
?λλοτε ?μως ο νους μας ε?ναι τ?σο σκορπισμ?νος ? ε?μαστε τ?σο
ταραγμ?νοι ? με τ?σο διασπασμ?νη την προσοχ?, που μας ε?ναι πρακτικ?
αδ?νατο να συγκεντρωθο?με στην προσευχ?. Αυτ? συμβα?νει κυρ?ως, ?ταν
προσπαθο?με να τηρο?με κ?ποιον καθημεριν? καν?να προσευχ?ς. Μερικ?ς
ημ?ρες π?ει καλ?, ?λλοτε ?μως ?σως τις περισσ?τερες φορ?ς οι προσπ?θει?ς
μας φα?νονται σχεδ?ν μ?ταιες. Αλλ? επειδ?, ?πως λ?γεται, ε?μαστε ?ντα
της συν?θειας, ε?ναι πολ? ωφ?λιμο να καθορ?σουμε μ?α ειδικ? και τακτ?
?ρα της ημ?ρας για προσευχ?. Η βραδιν? ?ρα (?χι πολ? αργ?) πριν
κοιμηθο?με ε?ναι καλ?, επειδ? ε?ναι σημαντικ? να τελει?νουμε την ημ?ρα
με προσευχ?. Το πρω?, ξυπν?ντας, ε?ναι επ?σης καλ? να ξεκινο?με την ν?α
ημ?ρα με προσευχ?. Μπορε? ακ?μη κανε?ς να βρει ?λλες ?ρες της ημ?ρας που
να μπορε? να ησυχ?ζει και να συγκεντρ?νεται.
Η
προσπ?θει? μας ε?ναι να καθιερ?σουμε την προσευχ? ως ?ναν καν?να στη
ζω? μας, ?χι ως μ?α εξα?ρεση. Εν αυτ? επιδι?κουμε να βρο?με κ?ποια ?ρα
που καθημεριν? θα μπορο?με να ?χουμε λ?γη ησυχ?α, ?στε να συγκεντρωθο?με
και να στρ?ψουμε τα μ?τια της ψυχ?ς μας στον Θε?. Ως μ?ρος αυτο? του
καν?να ?σως θελ?σουμε να διαβ?σουμε μερικ?ς προσευχ?ς απ? κ?ποιο
προσευχητ?ριο ? να προσευχηθο?με και να βρο?με ψυχικ? γαλ?νη με ?λλους
τρ?πους, ?πως με το δι?βασμα θρησκευτικ?ν κειμ?νων ? με την
ανασκ?πησιν[4] των γεγον?των της ημ?ρας που π?ρασε κ.ο.κ. Ο πιο
αποτελεσματικ?ς ?μως τρ?πος για να ωφεληθε? κανε?ς απ? τον καν?να της
προσευχ?ς ε?ναι να λ?γει τακτικ? σε καθορισμ?νο αριθμ? την ευχ? του
Ιησο? (Κ?ριε Ιησο? Χριστ? ελ?ησ?ν με). Ο αριθμ?ς αυτ?ς δεν χρει?ζεται να
ε?ναι μεγ?λος και ?σως χρειαστο?ν μ?νο δεκαπ?ντε περ?που λεπτ?. Αυτ?
?μως θα ε?ναι το τμ?μα της ημ?ρας μας που αν?κει στον Θε?, οι λ?γοι
κ?κκοι αλ?τι που θα νοστιμ?σουν ?λη την πνευματικ? μας ζω?. Πολλο?
γιατρο? σ?μερα συνιστο?ν αυτ? την πρακτικ? χ?ριν της σωματικ?ς υγε?ας,
ιδια?τερα για να ξεπερ?σει κανε?ς το ?γχος. Ακ?μη καλ?τερα, ας βρ?σκουμε
δι?φορα τ?τοια μικρ? χρονικ? διαστ?ματα καθ? ?λη την δι?ρκεια της
ημ?ρας και ας τα γεμ?ζουμε τακτικ? με τους πολ?τιμους θησαυρο?ς της
προσευχ?ς, τους ?ποιους κανε?ς δεν μπορε? να κλ?ψει και που
αποταμιε?ονται για λογαριασμ? μας στον Ουραν?[5].
Αν
θ?λεις να τηρε?ς κ?ποιο σταθερ? αριθμ? προσευχ?ν ως μ?ρος του
καθημερινο? καν?νος, θα βοηθηθε?ς πολ? απ? το κομποσχο?νι. Με αυτ?
μπορε?ς να προφ?ρεις ?ναν καθορισμ?νο αριθμ? προσευχ?ν και να
συγκεντρ?νεσαι στα λ?για της προσευχ?ς, καθ?ς την προφ?ρεις. Αφο?
συγκεντρ?σεις τους λογισμο?ς σου, π?ρε το κομποσχο?νι στο αριστερ? σου
χ?ρι και κρ?τησ? το ελαφρ? μεταξ? του αντ?χειρα και του δε?κτη. ?πειτα
κ?νοντας ?συχα τον Σταυρ? σου ψιθ?ρισε την ευχ? του Ιησο?. Καθ?ς οι
λογισμο? σου θα συγκεντρ?νονται ?λο και περισσ?τερο, ?σως να μη
χρει?ζεται να συνεχ?ζεις να σταυροκοπι?σαι ? να λ?γεις την προσευχ?
δυνατ?. Όταν ?μως δυσκολε?εσαι να συγκεντρωθε?ς, χρησιμοπο?ησε το σημε?ο
του Σταυρο? και το ψιθ?ρισμα ως μ?σα που σε βοηθο?ν να κρατ?ς τον νου
σου στην προσευχ?.
Ε?ναι
καλ? να στ?κεσαι ?ρθιος με το κεφ?λι σκυμμ?νο σε στ?ση ταπειν?.
Ορισμ?νοι θ?λουν να υψ?νουν τα χ?ρια τους π?τε?π?τε, ζητ?ντας ?λεος.
?λλοι ?μως βρ?σκουν πιο βοηθητικ? το να κ?θονται ? να γονατ?ζουν με το
κεφ?λι σκυμμ?νο, για να μπορ?σουν να συγκεντρωθο?ν. Πολλ? εξαρτ?νται απ?
το ?διο το ?τομο, απ? την υγε?α του και την ανατροφ? του. Το πιο
σημαντικ? ε?ναι να μ?νεις ακ?νητος και να συγκεντρ?νεσαι στα λ?για της
προσευχ?ς, καθ?ς την επαναλαμβ?νεις.
Φυσικ?,
πρ?πει να αποκρο?ει κανε?ς τον πειρασμ? της βιασ?νης. Για τον λ?γο αυτ?
μερικο? αντ? για κομποσχο?νι χρησιμοποιο?ν ?να ρολ?γι ως εξωτερικ?
μετρητ? της δι?ρκειας της προσευχ?ς τους ρυθμ?ζοντας αν?λογα το
ξυπνητ?ρι, Με την χρ?ση του ρολογιο? μπορε? κανε?ς να αφιερ?σει
καθορισμ?νο χρ?νο στην προσευχ?, χωρ?ς να μετρ? τον ακριβ? αριθμ? των
προσευχ?ν.
Το
κομποσχο?νι ε?ναι επ?σης ?νας βολικ?ς τρ?πος να μετρ? κανε?ς τις μικρ?ς
η μεγ?λες «μετ?νοιες» (γονυκλισ?ες) που κ?νει στον καν?να του. Το να
κ?νουμε το σημε?ο του Σταυρο? και μετ? να σκ?βουμε και να ακουμπο?με το
?δαφος με τα δ?κτυλα ? να γονατ?ζουμε και να ακουμπο?με το μ?τωπο στο
?δαφος αποτελε? αρχα?ο τρ?πο προσευχ?ς στον Θε? και τους Αγ?ους Του.
Μπορε? κανε?ς να συνδυ?σει αυτ?ς τις μικρ?ς η τις μεγ?λες μετ?νοιες με
την ευχ? του Ιησο? η τις σ?ντομες προσευχ?ς που αναφ?ραμε προηγουμ?νως. Η
σωματικ? κ?νηση της μικρ?ς η της μεγ?λης «μετ?νοιας» (ελαφρ?ς η βαθι?ς,
δηλαδ? εδαφια?ας, γονυκλισ?ας) μπορε? να συντελ?σει στην θ?ρμη της
προσευχ?ς και να δ?σει εξωτερικ? ?κφραση στην ικεσ?α μας καθ?ς
ταπεινων?μαστε μπροστ? στον Θε?. Ε?ναι ακ?μη ?νας τρ?πος εφαρμογ?ς της
Αποστολικ?ς εντολ?ς να δοξ?ζουμε τον Θε? και με τις ψυχ?ς και με τα
σ?ματα μας[6].
Αρκετο?
χρησιμοποιο?ν το κομποσχο?νι ?ταν αποσ?ρονται, για να κοιμηθο?ν.
Σταυρ?νουν το κρεβ?τι τους, πα?ρνουν το κομποσχο?νι, κ?νουν το σημε?ο
του Σταυρο?, ξαπλ?νουν και λ?νε ?συχα την ευχ?, μ?χρι να αποκοιμηθο?ν.
Το να ξυπν?ς με το κομποσχο?νι αν?μεσα στα δ?κτυλ? σου η δ?πλα στο
μαξιλ?ρι σου σε βο?θα να ξεκιν?σεις την καινο?ρ?για ημ?ρα με προσευχ?.
Όμως το να τελει?νει κανε?ς την προηγο?μενη ημ?ρα με ?συχη προσευχ?
ε?ναι ?νας ακ?μη καλ?τερος τρ?πος προετοιμασ?ας για ?να προσευχητικ?
ξεκ?νημα της καινο?ργιας ημ?ρας για να μην αναφ?ρουμε και την
προετοιμασ?α για την Αι?νια ημ?ρα, σε περ?πτωση που τη ν?χτα εκε?νη μας
?ρθει ο ?πνος του θαν?του. ?λλοι π?λι πα?ρνουν το κομποσχο?νι στο χ?ρι
τους σε στιγμ?ς απραξ?ας, ?πως ?ταν πηγα?νουν στην εργασ?α τους η
ταξιδε?ουν. Σε οπο?α στιγμ? της ημ?ρας το θυμηθε?ς, π?ρε στο χ?ρι σου
?να μικρ? κομποσχο?νι. Ο συνδυασμ?ς της κιν?σεως αυτ?ς με την προσευχ?
που κ?νεις ?λλες ?ρες θα σε βοηθ?σει να συγκεντρωθε?ς και να
προσευχηθε?ς μερικ?ς φορ?ς στην δι?ρκεια της ημ?ρας, ?που κι αν ε?σαι
και ?,τι κι αν κ?νεις. Αυτ? ε?ναι ?να σημαντικ? β?μα στην εκπλ?ρωση της
εντολ?ς του αδιαλε?πτως προσε?χεσθε.
Ο
?γιος Επ?σκοπος Ιγν?τιος Μπριαντσιαν?νωφ αναφ?ρει ?τι και οι μακρ?ς
ακολουθ?ες της Εκκλησ?ας ε?ναι μ?α καλ? ευκαιρ?α να προσε?χεσαι με το
κομποσχο?νι. Συχν? ε?ναι δ?σκολη η συγκ?ντρωση στα λ?για που διαβ?ζονται
η ψ?λλονται στον Ιερ? Να? και πιο ε?κολα κανε?ς συγκεντρ?νεται ?συχα
στις δικ?ς του προσευχ?ς, ε?τε αυτ?ς ε?ναι αυτοσχ?διες, σχετικ?ς με
κ?ποια ειδικ? αν?γκη, ε?τε προσευχ?ς και ?μνοι που γνωρ?ζει απ? ?ξω,
ε?τε σ?ντομες προσευχ?ς ειδικ? η ευχ? του Ιησο? επαναλαμβαν?μενες με την
βο?θεια του κομποσχοινιο?. Στην πρ?ξη με τον τρ?πο αυτ? μπορε? κ?νεις
να συγκεντρ?νεται καλ?τερα στην ?δια την Ιερ? Ακολουθ?α, ?πως λ?γει και ο
?γιος Σεραφε?μ του Σ?ρωφ. Φυσικ?, ?ταν προσευχ?μαστε στις Ιερ?ς
Ακολουθ?ες, η προσευχ? μας εν?νεται με την προσευχ? ?λης της Εκκλησ?ας.
Ο
νους μας ε?ναι διαρκ?ς απασχολημ?νος με δι?φορες σκ?ψεις. Δεν
προλα?βα?νουμε να αρχ?σουμε την προσευχ? και αμ?σως συλλαμβ?νουμε τον
νου μας να σκ?φτεται κ?τι ?λλο. Και σ? αυτ?ν την περ?πτωση η παρουσ?α
του κομποσχοινιο? στα δ?κτυλ? μας μπορε? να μας βοηθ?σει να κρατ?σουμε
τον νου μας και να επιστρ?ψουμε στην εργασ?α της προσευχ?ς πιο γρ?γορα.
Επ?σης, ?ταν συναντο?με μ?α χ?νδρα σημ?δι ? τον Σταυρ? του
κομποσχοινιο?, καθ?ς μετακινο?με τους κ?μπους του με τα δ?κτυλα μας,
καταλαβα?νουμε αν ο νους μας δεν πρ?σεχε στις προσευχ?ς που σκοπε?αμε να
κ?νουμε. ?τσι, μπορο?με να προσφ?ρουμε εκ ν?ου τις προσευχ?ς μας, χωρ?ς
να εμπλακο?με σε σκ?ψεις σχετικ? με το π?σο ε?κολα αποσπ?μεθα απ? την
προσευχ? μας στον Θε?.
Εδ?
κ?ναμε μ?α αναφορ? στην μεγ?λη επιστ?μη της προσευχ?ς, αυτ?ν που οι
?γιοι Πατ?ρες ον?μασαν τ?χνη τεχν?ν. Υπ?ρχει εκτεταμ?νη και πλο?σια
γραμματε?α απ? τους μεγ?λους ανθρ?πους της προσευχ?ς ?λων των εποχ?ν,
που μπορε? να μας βοηθ?σει και να μας καθοδηγ?σει στην εκμ?θηση, με την
βο?θεια του Θεο?, αυτ?ς της πιο μεγ?λης και της πιο ωφ?λιμης απ? ?λες
τις επιστ?μες. Η τακτικ? αν?γνωση της ?γιας Γραφ?ς, των Β?ων των Αγ?ων
και ?λλων ευσεβ?ν και πνευματικ?ν κειμ?νων μπορε? να βοηθ?σει σημαντικ?.
Βιβλ?α ?πως ? «Φιλοκαλ?α» περι?χουν σπουδα?ες και εμπνευσμ?νες
συμβουλ?ς και οδηγ?ες, για να μ?θει κανε?ς να προσε?χεται ως Χριστιαν?ς,
γιατ? η προσευχ? ε?ναι ?να ουσι?δες στοιχε?ο του να ε?ναι κανε?ς
Χριστιαν?ς. Π?νω απ? ?λα ?μως χρει?ζεται η χ?ρις του Θεο? εν τη
Εκκλησ?α, ιδια?τερα μ?σω της Ιερ?ς Εξομολογ?σεως και της Μετ?λ?ψεως των
Αχρ?ντων Μυστηρ?ων.
Αυτ?ς
ε?ναι μερικ?ς εισαγωγικ?ς μ?νο σκ?ψεις για το πως να χρησιμοποιο?με
επωφελ?ς το κομποσχο?νι. Όμως το πιο σημαντικ? ε?ναι να αρχ?σει κ?νεις
να προσε?χεται. Το κομποσχο?νι δεν προσε?χεται απ? μ?νο του, αν και
μερικ? ε?ναι τ?σο ωρα?α, που μπορε? να δ?σουν αυτ? την εντ?πωση. Ε?ναι
β?βαια ?να σημαντικ? παραδοσιακ? βο?θημα για την προσευχ? μας και ειδικ?
για ?ναν καθημεριν? καν?να προσευχ?ς. Το βασικ? ?μως ε?ναι να
συγκεντρων?μαστε στα λ?για της προσευχ?ς και να προσφ?ρουμε προσευχ?ς
απ? την καρδι? μας στον Ιησο? Χριστ?, τον Κ?ριο και Θε? μας. ?ν αυτ? το
μικρ? κομποσχο?νι σε βο?θα να πεις μ?α προσευχ? η σου θυμ?ζει να
προσε?χεσαι ? σε βο?θα με κ?ποιο τρ?πο να γ?νεις πιο προσευχητικ?ς, τ?τε
?χει εκπληρ?σει τον σκοπ? του. Σε ?χει δ?σει πιο κοντ? και πιο στεν? με
τον Χριστ?, τον Θε? μας, και σε ?χει φ?ρει πιο κοντ? στην Βασιλε?α του
Θεο?, δι?τι η Βασιλε?α του Θεο? εντ?ς υμ?ν εστ?ν[7].
ΠΗΓΗ : ΤΟ ΚΟΜΠΟΣΧΟΙΝΙ - ΣΚΕΨΕΙΣ ΕΝΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ, «ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ, Ι. ΜΟΝΗ ΞΗΡΟΠΟΤΑΜΟΥ, τ. 12?13.
_______________________________
[1] πρβλ. Ιω?ν. α.
[2] Λουκ. Ιη΄ 13.
[3] Α? Θεσσ. ε΄ 17.
[4] ανασκ?πησις: με την πατερικ? ?ννοια της «ανακρ?σεως», τον ?λεγχου του εαυτο? προς μεταμ?λεια των αμαρτημ?των και δι?ρθωση, αλλ? και της αναγνωρ?σεως των ευεργεσι?ν του Θεο?.
[5] πρβλ. Ματθ. στ΄ 20 και Αγ, Κυρ?λλ. Ιεροσ., «Κατηχ?σεις», ΙΕ, 23.: «αν?γραπτ?ς εστ?ν (ε?ναι γραμμ?νη στον Ουραν?) π?σα η ευχ? σου».
[6] πρβλ. Α? Κορ. στ΄ 20: «δοξ?σατε δη τον Θε?ν εν τω σ?ματι υμ?ν κα εν τω πνε?ματι υμ?ν, ?τιν? ?στι του Θεού».
[7]. Λουκ?ς Ιζ΄ 21.
[1] πρβλ. Ιω?ν. α.
[2] Λουκ. Ιη΄ 13.
[3] Α? Θεσσ. ε΄ 17.
[4] ανασκ?πησις: με την πατερικ? ?ννοια της «ανακρ?σεως», τον ?λεγχου του εαυτο? προς μεταμ?λεια των αμαρτημ?των και δι?ρθωση, αλλ? και της αναγνωρ?σεως των ευεργεσι?ν του Θεο?.
[5] πρβλ. Ματθ. στ΄ 20 και Αγ, Κυρ?λλ. Ιεροσ., «Κατηχ?σεις», ΙΕ, 23.: «αν?γραπτ?ς εστ?ν (ε?ναι γραμμ?νη στον Ουραν?) π?σα η ευχ? σου».
[6] πρβλ. Α? Κορ. στ΄ 20: «δοξ?σατε δη τον Θε?ν εν τω σ?ματι υμ?ν κα εν τω πνε?ματι υμ?ν, ?τιν? ?στι του Θεού».
[7]. Λουκ?ς Ιζ΄ 21.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου