
Επαναλαμβάνουμε σαν επίλογο τον καρπό,
τον οποίον παράγει η ευταξία και ο προγραμματισμός. Πρώτος απ’ όλους
είναι ο θείος φόβος και η καλή συνήθεια, η οποία αφαιρει τον κόπο της
προσπάθειας, ο οποίος χρειάζεται για να επικρατήσουν τα καλά έναντι της
πρώτης συνήθειας. Ακολουθεί η προέκταση στον πνευματικόν τομέα και το
πρώτον το οποίον καρποφορεί είναι το ταπεινό φρόνημα αντί της φιλαυτίας,
της μητέρας των κακών. Ο θείος ζήλος, πραγματοποιούμενος ως περιεκτική
φιλοπονία, παρέχει σύμφωνα με τη Γραφή στον άνθρωπο «το εργάζεσθαι». Το
ταπεινό πάλιν φρόνημα, γέννημα και αυτό της φιλοπονίας, υπηρετεί το
δεύτερον σκέλος της εντολής, το «φυλάσσειν». «Και έλαβε Κύριος ο Θεός
τον άνθρωπον, ον έπλασεν, και έθετο αυτόν εν τω παραδείσω εργάζεσθαι
αυτόν και φυλάσσειν»(Γεν. 2, 15). Η προσπάθεια να διατηρεί ο άνθρωπος το
ταπεινό φρόνημα, χωρίς τη σύμπραξη της θείας χάριτος μοιάζει με εικόνα
πράγματος, δεν είναι όμως το ίδιο το πράγμα. Όταν όμως ο θείος ζήλος
εφαρμόζεται πρακτικά και η τήρηση των εντολών γίνει μόνιμο καθήκον, τότε
αναβλύζει στην θεωρία του νου η οσμή της ταπεινώσεως, η οποία ως νοητό
αλάτι συντηρεί τις πράξεις και τα νοήματα του αγωνιστή, για να μη
κλαπούν ή φθαρούν. Τότε αρχίζει η πραγματική αίσθηση να διακρίνει το
πλάτος της θείας αγαθότητος, πως ο Θεός έπλασε και συνέχει την κτίση και
ειδικώς τον άνθρωπο.
Πηγή: vatopedi.gr (Γέροντος Ιωσήφ, «Αθωνική Μαρτυρία», Ψυχωφελή Βατοπαιδινά 2, εκδ. Ι.Μ.Μ.Βατοπαιδίου, σ. 167-170)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου