Από τη στιγμή που παραβαίνουμε τον νόμο του Θεού, η συνείδησή μας
αρχίζει να μας τύπτει. Δεν μας αφήνει σε ησυχία. Κι έτσι πρέπει να
εκλιπαρήσουμε τον Κύριο με την προσευχή μας, να μας διδάξει την
πιστότητα στο πρόσωπό Του με όλη μας την καρδιά και την ψυχή. Ξεχνάμε
συχνά ότι δεν είμαστε παρά εφήμεροι επισκέπτες σ’ αυτή τη ζωή, και
πρέπει κατά συνέπεια να κατοικούμε μέσα στην προσευχή αδιάκοπα, διότι η
προσευχή είναι η ανάσα της ψυχής μας. Η προσευχή προσελκύει ενέργεια από
την πηγή της Ζωής, τον Κύριο, ο οποίος περιφρουρεί , διαφυλάττει και
τρέφει όλα τα όντα.
Κανείς άλλος πέρα από τον Θεό δεν γνωρίζει το επίπεδο της προσευχής που
έχει επιτύχει ένας άνθρωπος , διότι αν ήταν δυνατό να δει κανείς πόση
Χάρη έχει ο διπλανός του, κάποιοι θα καταθλίβονταν [που δεν έχουν φτάσει
σε τέτοιες καταστάσεις] .
Είναι επιζήμιο για όσους ζουν σε απομόνωση και ηρεμία να ατενίζουν
πρόσωπα άλλων ανθρώπων και να συζητούν μαζί τους. Είναι σαν το χαλάζι
που πέφτει πάνω στους τρυφερούς καρπούς των δέντρων και τους αναγκάζει
να μαραίνονται ή να πέφτουν. Κατά τον ίδιο τρόπο και τα συναπαντήματα με
τους ανθρώπους , οσοδήποτε σύντομα κι αν είναι και όποια κι αν είναι η
αιτία τους, εμποδίζουν την αποκομιδή των καρπών της αρετής που άνθισε
σε συνθήκες σιωπής και ηρεμίας. Ακριβώς όπως ο πάγος καίει τα τρυφερά
βλαστάρια των λουλουδιών που ξεπετάχτηκαν από τη γη στην πρώιμη άνοιξη,
έτσι και τα συναπαντήματα με τους ανθρώπους καίνε τον καρπό του νου, που
ξεκίνησε να βλασταίνει αρετή.
Υπάρχουν πολύ λίγοι άνθρωποι που έρχονται στα συγκαλά τους, πολύ λίγοι
που κατανοούν τη ζωή. Προσευχόμαστε με τα χείλη μας μόνο και βιαζόμαστε
να ξεφορτωθούμε τον κανόνας της προσευχής μας, κι έπειτα χάνουμε την
ειρήνη μας. Η νηστεία και η προσευχή είναι μέσα διακόσμησης της ψυχής
μας και επαναφοράς της στην αυθεντική της κατάσταση. Πρέπει να παλέψουμε
, με τη βοήθεια του Θεού, να αποκτήσουμε τα ιδιώματα του Χριστού
Σωτήρα. Γνωρίζουμε ότι ήταν πράος και αγαθός, και πρέπει να
προσπαθήσουμε να Τον μιμηθούμε. Δεν έχουμε όμως τη δύναμη να το κάνουμε
αυτό από μόνοι μας- γι’ αυτό και πρέπει να ζητήσουμε από τον Κύριο
βοήθεια. Είναι αδύνατο να μας δώσει ο γλόμπος φως δίχως το ηλεκτρικό
ρεύμα, και είναι αδύνατο για μας να ζήσουμε χωρίς Θεό∙ όπως είπε και ο
Ίδιος: «Χωρὶς ἐμοῦ οὐ δύνασθε ποιεῖν οὐδέν.» ( Ιωάν. 15, 5 ) .
…
Όταν βλέπουμε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο , θέλουμε συχνά να το
αποκτήσουμε, αλλά από τη στιγμή που το κάνουμε, χάνουμε γρήγορα το
ενδιαφέρον μας γι’ αυτό. Από τη στιγμή που βλέπουμε κάτι άλλο, το
επιθυμούμε, και η κατάσταση έτσι πηγαίνει ασταμάτητα. Είμαστε εξαιρετικά
άστατοι. Αυτός είναι ο λόγος που ο Κύριος ήρθε να ενοικήσει ανάμεσά
μας: για να μας συνάξει και να μας ενώσει μαζί, έτσι ώστε να είμαστε μία
ποίμνη κάτω από ένα Ποιμένα. Όταν Εκείνος μας εγκολπώνεται όλα είναι
εύκολα. Τώρα οι λογισμοί μας περισπώνται. Δεν εστιάζουν σε αυτό που
κάνουμε. Το μόνο αντίδοτο σ’ αυτό είναι η προσευχή. Κάθε έργο απαιτεί
μια αυτοσυγκέντρωση του νου, ιδιαίτερα η προσευχή.
Οι Άγιοι Πατέρες κάνουν λόγο για προσευχή του νοός , την προσευχή του
Ιησού. Υπάρχει μια σειρά από κανόνες σχετικά με το πώς μπορεί κανείς να
επιδοθεί στην προσευχή του Ιησού, και πώς να κάνει τον νου του να
κατέλθει στην καρδιά, αλλά είναι απαραίτητο να έχει κανείς έναν έμπειρο
πνευματικό οδηγό, προκειμένου να μάθει σωστά την προσευχή του Ιησού.
Πρέπει να εξασκούμαστε στην προσευχή συνεχώς. Κάθε κίνηση της καρδιάς
πρέπει να είναι προσευχητική. Οι Άγιοι Πατέρες λένε ότι όπως ακριβώς ο
παραμικρός κόκκος σκόνης μας εμποδίζει να δούμε, έτσι και η παραμικρή
μέριμνα μας εμποδίζει να προσευχηθούμε. Για την αγνή προσευχή είναι
απαραίτητη μια αμέριμνη ζωή.
Η Υπεραγία Θεοτόκος εμφανίστηκε και μίλησε σε πολλούς ανθρώπους σε
πρόσφατες εποχές. Είπε ότι μεσιτεύει στον Υιό της για μας, αλλά εμείς
δεν μετανοούμε. Μας συμβούλευσε σε πολλές περιπτώσεις να μετανοήσουμε,
διότι ο καιρός περνάει κι έρχονται δύσκολες μέρες για τους χριστιανούς.
Μας λέει ότι πρέπει να μετανοήσουμε, έτσι ώστε να μην έχουμε την ίδια
τύχη με εκείνους που απομακρύνθηκαν από τον Θεό.
Οι Άγιοι Πατέρες λένε ότι η γη προσέφερε το σπήλαιο για τη γέννηση του
Σωτήρα και η ανθρωπότητα προσέφερε την Υπεραγία Θεοτόκο. Και αυτό έγινε
προκειμένου ο Κύριος να κατέλθει ανάμεσά μας και να γίνει άνθρωπος για
να μας σώσει. Πήρε πάνω του τη φύση μας για να μπορέσει να τη
μεταμορφώσει και να την ανανεώσει. Και όλοι όσοι είναι εν Χριστώ Ιησού
είναι καινή κτίση, νέοι άνθρωποι.
Η ζωή στη γη είναι πολύ μικρή, αφάνταστα μικρή. Αλλά μας έχουν δοθεί
πολλά σ’ αυτή τη μικρή χρονική περίοδο της ζωής μας. Μας έχουν δοθεί
προκειμένου να μπορέσουμε να στραφούμε προς τον Θεό εκ βάθους καρδίας.
Εκείνος είναι ο Ένας που μπορεί να μεταμορφώσει και να αναστήσει τις
ψυχές μας . Οι χριστιανοί είμαστε πράγματι πολύ τυχεροί που έχουμε την
Υπεραγία Θεοτόκο να πρεσβεύει για μας ενώπιον του θρόνου του Θεού.
Μπορείτε επίσης να δείτε ότι εδώ, σ’ αυτή τη ζωή, όταν ζητάμε κάτι από
τους γονείς μας , μας το δίνουν –αν φυσικά τους είμαστε υπάκουοι. Η
Υπεραγία Θεοτόκος προσεύχεται αδιάκοπα στον Υιό της για μας.
Ο Κύριος μας ακούει ακούραστα να παραπονιόμαστε όλη την ώρα. Έχει
κουραστεί να μας βλέπει να αμαρτάνουμε , αλλά όχι να μας βλέπει να
στρεφόμαστε προς το πρόσωπό Του για βοήθεια. Μας θέλει να τον καλούμε
κάθε ώρα και στιγμή και να ξεχειλίζουν οι καρδιές μας προς το πρόσωπό
Του . Η προσευχή δεν πρέπει να είναι κάτι που λέγεται και ξεχνιέται.
Στέκεσαι μπροστά σε μια εικόνα, παπαγαλίζεις την προσευχή σου κι έπειτα
συνεχίζεις την δουλειά σου. Αυτό δεν είναι προσευχή…
Από το βιβλίο : «ΟΙ ΛΟΓΙΣΜΟΙ ΚΑΘΟΡΙΖΟΥΝ ΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ
Βίος και διδαχές του γέροντα Θαδδαίου της Βιτόβνιτσα
Εκδόσεις : «Εν πλω»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου